חיפוש קולי וSEO

SEO וחיפוש קולי: איך עושים את זה נכון?

תוכן עניינים

אפליקציות המאפשרות חיפוש קולי הופכות יותר ויותר נפוצות. האם זה אומר שתם עידן ה-SEO? התשובה היא ממש לא. פשוט צריך לדעת איך לשלב בין שני הדברים כדי לקבל נוסחה מנצחת

חשבו רגע על הילדים שלכם או אלו שנמצאים סביבכם מתי בפעם האחרונה ראיתם אותם מקלידים משהו בטלפון? רמז: לעיתים נדירות מאוד. הפעולה הנפוצה יותר היא הקלטה של הודעה קולית, חיפוש קולי במנועי החיפוש השונים ועוד. הסיבה לכך היא פשוטה: הדיבור הוא מהיר וקולח יותר, הוא מאפשר לדלג על אתגרים כמו שגיאות כתיב מרובות, מאפשר להעביר את המסר באינטונציה המתאימה ולקבל את התוצאה המבוקשת בלי מאמץ כלל. 

מצד שני, כמשווקים, אנחנו מוצאים את עצמנו משקיעים שעות וממון רב בשיפור ודיוק של נושא האופטימיזציה באתרים השונים כחלק מתחום קידום אתרים (SEO). אם כך, נשאלת השאלה האם הפעולות השיווקיות האלו מיותרות? האם הן עתידות להפוך לחלק מההיסטוריה והזמן הרב המושקע בהן הוא מיותר לגמרי ויכול להיות מנוצל לאפיקים מניבים ומקדמים יותר. כמו בהרבה דברים בחיים, התשובה כאן היא גם וגם. עולם התוכן הכתוב הוא אחד העוגנים החשובים ביותר לכל עסק. חשוב שבאתר שלכם יהיה תוכן איכותי, מעמיק, מעודכן, שהאתר ייראה טוב מבחינה ויזואלית, "ידבר בשפה" של בית העסק ויעביר את המסרים המתאימים באופן מדויק. יחד עם זאת, אי אפשר לעמוד מנגד ולראות את הנתונים של אפליקציות החיפוש הקולי ולעמוד מנגד. די אם נזכיר כאן את אפליקציית סירי של APPLE, אלקסה של אמאזון, OK של גוגל וקורטנה של מיקרוסופט כדי להבין שאם הגדולים ביותר צללו לעובי הקורה, מוטב שגם אתם תעשו מעשה. 

בעבר החיפוש הקולי היה שמור לטלפונים הסלולרים החכמים בלבד. היום המציאות שונה לגמרי. החיפוש הקולי מתאפשר גם במחשבים ניידים, טאבלטים ואפילו בחלק מהטלוויזיות ושעוני היד. ישנם היום בתים ומכוניות שמופעלים באמצעות הקול של בעליהם. במילים אחרות – התופעה מתרחבת והולכת ומהר מאוד החיפוש הקולי צפוי להיות נוכח כמעט בכל אחד מתחומי החיים. בשל העובדה שנושא ה-SEO בחיפוש הקולי נמצא עדיין בשלבים מוקדמים, היכולת שלכם להיות עם היד על הדופק ולהטמיע את הדברים ביעילות, יכול להפוך לאחד היתרונות הבולטים בעסק שלכם בעולם המחר. 

מדוע חיפוש קולי מעניין את המשווקים?

בשנת 2013 גוגל דיווחה שעדכנה את האלגוריתם שלה. הידיעה הזו הכתה גלים בקרב אנשי ה-SEO מכיוון שהם נדרשו להתאים מחדש את כל אסטרטגיית התוכן לשינוי שיזמה ענקית החיפוש. עד אותו שינוי החיפוש של גוגל היה פשוט והציג לגולשים תוצאות בהתאם למילים שהם יחפשו. החל מ-2013 האלגוריתם של גוגל מתוכנן בצורה כזאת שהוא מצליח לייצר את ההקשרים המתאימים בין המילים, למפות את כיווני החשיבה של המחפשים ובהתאם לזה להציג עבורם תוצאות שיכולות להיות רלוונטיות לעניין. כעת אנשי ה-SEO בעצם נדרשו ליצור רשת של הקשרים בין המילים, כדי שהאתרים עליהם הם אמונים יוצגו במקומות מרכזיים ואסטרטגיים במנוע החיפוש הפופולרי בעולם. 

בשנת 2015 השיקה גוגל אלגוריתם בינה מלאכותית תחת השם RANKBRAIN שמטרתו היתה להבין גם משמעויות נסתרות או כפל לשון ולהציג בפני הגולשים תוצאות חיפוש שיכולות להיות רלוונטיות כמובן שהאלגוריתם השפיע גם על עולם קידום האתרים. כך בעצם גוגל מציעה למחפשים תוצאות בהתאם למה שהם חיפשו, ובנוסף מרחיבה את היריעה ומאפשרת להם להיחשף לעולמות תוכן שיכולים להיות משיקים ולתת השראה נוספת לצרכנים. 

נכון, יש משווקים שקוראים את השינויים שעושה גוגל באלגוריתם ונותרים אדישים. עם השנים הם הלכו והתמעטו מהטעם הפשוט – גוגל חולשת על 74.5% מנתח החיפוש ברשת. יתר מנועי החיפוש ביניהם BING, YAHOO!  ואחרים מתחלקים ביתר עוגת מנועי החיפוש. למעשה למשווקים ולאנשי ה-SEO אין ברירה אלא להתאים את עצמם לשינויי האלגוריתם שמכתיבה גוגל, אחרת האתרים שלהם פשוט לא יקבלו חשיפה, אחוז ההמרות ירד וההמשך של הדברים ידוע מראש. במשחק מנועי החיפוש הנוסחה היא ברורה – מי שלא מתאים את עצמו לגוגל, ימצא את עצמו מהר מאוד מחוץ למשחק. מי שיצליח לפענח את האופן בו מטמיעים את שינויי האלגוריתם של מנוע החיפוש טוב יותר באתר, ייקח את בית העסק לרמה הבאה, עד השינוי הבא באלגוריתם, כמובן. 

מהפכת הטכנולוגיה שמציגה גוגל לא עומדת בחלל ריק, אלא נלוות אליה התפתחויות נוספות, אחת מהן היא נושא החיפוש הקולי. כבר היום כ-50% ממשקי הבית בארצות הברית עושים שימוש בחיפושים קוליים. כ-62% מהגולשים בגילאי 34-25 עושים שימוש בחיפוש מהסוג הזה וכ-75% מהגולשים בגילאי 24-18 מעדיפים את החיפוש הקולי על פני דרכי חיפוש אחרות. זאת ועוד, התחזיות הטכנולוגיות מלמדות כי עד 2022 בכל בית יהיה לפחות מכשיר חשמלי אחד המופעל על ידי קול בלבד. אם כך, לא מדובר בטרנד חולף, אלא בפיתוח שיש להיות קשובים לקצב שלו כדי להצליח לעלות בזמן על הגל וליהנות מהצלחה עסקית. 

איך משתמשים בחיפוש קולי?

הנתונים מראים שאופן החיפוש בפורמט הקולי מוגדר כ"אנושי יותר" בהשוואה לחיפושים טקסטואליים. כך למשל, אדם שמחפש אחר מסעדה טבעונית יקליד בשורת החיפוש  -"מסעדה טבעונית מעולה באזור" ואילו אדם שנעזר בחיפוש הקולי ינסח את השאלה בסגנון מעט אחר, למשל – "איפה נמצאת המסעדה הטבעונית הכי טובה באזור?". בכלל, אחד ההבדלים המרכזיים בין צורות החיפוש הוא שבחיפוש הקולי האדם פונה בשאלה ובחיפוש הטקסטואלי במעין פקודה. מילת החיפוש בה נפתחות רוב השאילתות בחיפוש הקולי היא "מי". 

  • צרו תוכן שיענה על שאלות

במאה ה-21 אנחנו מצפים שהמחשבים "יקראו את המחשבות שלנו", יתנו תשובות מדויקות ומענה יעיל לשאלה שעל הפרק. כיוון שכך, כדאי להתאים את האתרים כך שיתנו תשובות אנושיות יותר לשאילתות המועלות דרך מנועי החיפוש. נשמע מסובך? ממש לא. כל מה שצריך זה פשוט לחשוב על השאלות הנפוצות ביותר שמוצגות בבית העסק שלכם או בפגישה פנים אל פנים ולנסח את הדברים בצורה פשוטה, "בגובה העיניים", כאדם לאדם. באופן הזה התשובות תיתפסנה כאנושיות יותר, המענה יהיה אישי יותר והסיכוי להמרות יעלה בהתאמה. הימים בהם היתה מעין התנשאות ברמת התוכן על הגולשים מתוך תחושה של המתכנתים ש"אנחנו יודעים טוב יותר", עברו מן העולם. כעת כל אחד מהגולשים הוא אינדיבידואל שיש לו ברגלי גלישה וצריכה שונים. אתרים שידעו להתאים את עצמם לאקלים המשתנה, ישרדו. אתרים אחרים שיישארו קפואים על השמרים ויחשבו שמדובר בטרנד חולף, סופם לחלוף מן העולם עשוי להיות מהיר מאוד. 

  • התאימו את האתר לגלישה במכשיר הנייד

רוב שאילתות החיפוש הקוליות נעשות דרך הטלפונים הניידים. מכאן שגוגל תחפש את האתרים שמותאמים באופן מדויק (שלא לומר מושלם) לפורמט התוכן הזה, כך שהגולשים יקבלו את מבוקשם על הצד הטוב ביותר. זה הזמן לערוך את ההתאמות הנדרשות כדי שאתר האינטרנט שלכם יהיה מותאם לגלישה נוחה במובייל. בלי זה גם אם מערכת ה-SEO שלכם תהיה מעולה, ספק אם יגיעו גולשים לאתר וייחשפו לדברים. אגב, גוגל מציעה מגוון כלים חינמיים שמאפשרים לכל אחד לבדוק את מהירות הגלישה באתר שלו ועד כמה הוא מותאם לעולם המובייל. אחרי בדיקה קצרה של האתר, תדעו אם הוא טעון שיפור בנושא או שאתם יכולים לנוח קצת על זרי הדפנה. 

  • לכו על אופטימיזציה מקומית

ברוב המכריע של המקרים האילתות שהגולשים כותבים במנועי החיפוש הן של דברים הנמצאים באזור המגורים. כיוון שכך, תגיות כמו "קרוב אלי", "בשכונה" ושם העיר יכולות למקם את האתר שלכם במקום אסטרטגי במנוע החיפוש. בנוסף, כדאי לערוך סיעור מוחות ולהציף את כל מילות החיפוש שיכולות להיות רלוונטיות לתחום העיסוק שלכם ולכלול אותן בעמוד. ניתן ליצור עמודי אינטרנט שונים לכל אחד מהשירותים שאתם מציעים ברמה המקומית. כמובן, שמכל עמוד תהיה הפניה לעמודים האחרים, כך שהחיבור בין העמודים יהיה גלוי, נוח לשימוש ואינטואיטיבי מבחינת הגולש. ברגע שהגולש מרגיש שאתם "יודעים" מה הוא צריך ומכווינים אותו לשם בביטחון, הסיכוי שהוא יבחר לרכוש את המוצרים שאתם מציעים עולה באופן משמעותי. 

צעד נוסף שניתן לעשות הוא להזין את הפרטי העסק שלכם בגוגל. מנוע החיפוש מאפשרת גישה לכלי חינמי ובו אתם מתבקשים למלא את פרטי העסק. בין יתר הפרטים – שם העסק, כתובת, מספר טלפון, הוראות הגעה למקום וקישור לאתר האינטרנט. כל אלו יסייעו לאלגוריתם של גוגל למפות את העסק שלכם ולתעל אליו טראפיק שיכול להיות רלוונטי. חשוב מאוד להיות עקביים בפרטי העסק. גוגל "אוהבת" עקביות. כך שתחליטו מה מספר הטלפון אותו אתם מפרסמים ופרסמו אותו בכל הפלטפורמות, בלי תתי הפניות למספרים אחרים. באופן הזה תמקסמו את החשיפה בגוגל. במידה שתעשו שימוש בכל פעם במספר טלפון אחר, גוגל עלולה לתייג את האתר שלכם כלא אמין, מזויף, אתר המציע ספאם או אפילו בסיס שממנו פועלים האקרים. בכל אחד מהמקרים האלו, תוצאות ה-SEO של האתר שלכם יראו צניחה שקשה יהיה מאוד להתאושש ממנה. 

  • כתבו טקסט עשיר ומגוון

זוכרים את מה שאמרנו למעלה? שגם בעידן החיפוש הקולי מקומו של התוכן לא נעדר? כאן אנחנו חוזרים לאותה נקודה בדיוק. ככל שהתוכן הכתוב באתר שלכם יהיה עשיר, מגוון, יוצג בצורה מקצועית ומדויקת, כך האלגוריתם של גוגל יוכל להבין יותר בקלות באיזה נושא הוא עוסק, מה בדיוק מוצע במסגרת האתר ויעניק לו מעין דירוג חיובי. כל אלו יובילו לכך שהאתר יוצג במקום אסטרטגי במנועי החיפוש. במידה והמענה שהגולש הקבל יהיה אכן איכותי ומדויק, הסיכוי להפוך את הכניסה לאתר להמרה של ממש עולה עשרות מונים. 

לסיכום, החיפוש הקולי תופס יותר ויותר מקום בעולם הדיגיטלי וכדאי להיערך לדברים בצורה הטובה ביותר. כתבו בצורה אנושית וידידותית, התאימו את האתר שלכם באופן מדויק למובייל, צרו תוכן מקומי ושתלו את התיוגים המתאימים. לצד זה, חזרו שוב ושוב על מספר הטלפון שלכם באמצעים הדיגיטליים השונים, הפנו את הגולשים מהמדיות השונות לאתר, תנו להם להרגיש שיש מי שעושה עבורם לילות כימים כדי לספק את התוכן האיכותי והמעמיק ביותר כדי שהם יצאו מרוצים. לא משנה מה הדרך שבה הם בחרו לחפש – בין אם בפורמט הקולי או בזה הכתוב – ברגע שהם יבינו שאתם אוטוריטות בתחום, ההמרה הראשונה שהם יעשו תהיה סנונית אחת מתוך מבול גדול של רכישות ששני הצדדים יצאו מהן נשכרים. 

אהבתם? שתפו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email