לעיתים קרובים אנחנו רואים בגוגל כזירת שיווק מאוד תחרותית – אלפי אתרים נאבקים על מיקומים גבוהים במילות מפתח רלוונטיות ומיקומים אלו מושפעים מעשרות גורמים. מתוך כל הגורמים הללו, קישורים חיצוניים הם סוג של הצבעת אמון של אתר אחד על אתר אחר, אינדיקציה שמשכנעת את גוגל לדרג את האתר שלכם גבוה יותר. בעלי עסקים ומשווקים רבים בעלה הבנה בסיסית ב-SEO מבינים את המשמעות של קישורים חיצוניים לקידום אורגני ואת הצורך בבניית פרופיל קישורים חיצוני איכותי לאתר אינטרנט.
מה זה בעצם קישורים חיצוניים (Backlinks) ?
קישורים חיצוניים (נקרא גם באקלינקס) הם קישורים באתר שמפנים לאתר אחר. לדוגמא: אם אתר של מנעולן מוציא קישור לאתר אחר של מנעולן, האתר הראשון בעצם מצביע לגוגל על אתר מאותו התחום שרלוונטי ואמין, ככה גוגל רואה את הדברים. הקישור הזה נקרא קישור חיצוני והוא משפיע על הקידום האורגני ועל המיקומים בגוגל.
למה קישורים חיצוניים חשובים לקידום?
הסיבה שקישורים חיצוניים חשובים לקידום אתרים היא מכיוון שהם מאותתים לגוגל שאתרים אחרים מוצאים את התוכן שלכם, השירותים שלכם או דפים באתר שלכם רלוונטיים ובעלי ערך מספיק כדי לתת לכם קישור וכביכול להפנות תנועה מהאתר שלהם אליכם (למרות שלא תמיד טראפיק ינדוד מהאתר שלהם לשלכם). ככל שאתר מסוים מרוויח יותר קישורים חיצוניים מאתרים סמכותיים, מנועי החיפוש מסיקים שלאתר הזה יש תוכן איכותי והם מדרגים אותו גבוה יותר במנוע החיפוש.
איך משיגים קישורים חיצוניים?
השגת קישורים חיצוניים זו אולי המשימה הקשה ביותר בקידום אורגני לאתר מסוים והיא חלק מעבודת SEO Off site. יש המון דרכים לקבל קישורים חיצוניים איכותיים, אנחנו נתמקד ב-3 מרכזיים:
- קבלת קישורים חיצוניים בצורה טבעית – קישורים טבעיים ניתנים לאתר שלכם ללא כל פעולה מצדכם. כאשר אדם מסוים ראה באתר שלכם תוכן או מדיה בעלת ערך והוא בוחר על דעת עצמו להפנות לאתר שלכם. קישור טבעי הוא אופטימלי גם בעיני גוגל וניתן לקבל כאלו על ידי יצירה של תוכן איכותי ורלוונטי.
- קבלת קישורים חיצוניים בצורה ידנית – קישור ידני תקבלו על ידי פעולות אקטיביות שתבצעו כדי לקבל את הקישור – רכישת קישור מאתרים מסוימים המאפשרים זאת, פרסום מאמרים אורחים בבלוגים באתרים, פרסום תגובות עם לינק באתרים או פורומים (מיושן ולא מומלץ) ועוד.
- קבלת קישורים חיצוניים מאינדקסים – אינדקסים הם אתרים המקשרים למספר גבוה של בעלי עסק ובעצם נותנים לעסקים את הבמה וגם מפנים קישור לאתר (בדרך כלל קישור NoFollow). אינדקסים פופולריים כמו Easy, גוגל מיי ביזנס, דפי זהב וכו’, הם אתרים עם דירוג גבוהה וסמכות גבוהה בגוגל ולכן קבלת הפניה מהאתר שלהם לאתר שלכם זו פעולה חיונית ומקדמת.
- החלפת קישורים – ניתן לבצע החלפת קישורים בין מקדמים אחרים או בעלי אתרים אחרים המאפשרים זאת. האתר sitelink מאפשר לכם לאתר הזדמנויות להחלפת קישורים בצורה מהירה וקלה. ניתן גם למצוא הזדמנויות בקבוצות הפייסבוק השונות.
האם כל הקישורים החיצוניים הם בעלי משמעות?
בעוד שקישורים חיצוניים הם הכרחיים ותמיד מומלצים, לא כל קישור שתקבלו מאתר אחר יהיה בעל ערך כמו קישור שתקבלו מאתר אחר. יש קישורים מאתרים שלא נשמח לקבל – אתרים לא בנישה, אתרי זבל, אתרי סקאם וכו’. כדי שתבינו איזה קישורים יהיו בעלי ערך לאתר שלכם, הכנו רשימה של הגורמים המשפיעים על איכות הקישור שתקבלו:
- קישור Follow או NoFollow
בעלי אתרים יכולים להחליט אם הקישור שהם מוציאים לאתר שלכם מעביר איתו סמכות וכוח קידומי ויכולים גם להחליט שלא. קישור NoFollow אינו מעביר כוח קידומי לדומיין שמקבל את הקישור בעוד שקישור Follow כן מעביר. למרות שהעדיפות תמיד תהיה לקבל קישור Follow, גם קישורי NoFollow מאתרים סמכותיים הם בעלי השפעה על האתר שלכם, הסמכות שלו והדירוגים של הביטויים במנועי החיפוש. דוגמא טובה ללינק NoFollow איכותי למטה בתמונה – לינק מהאתר של בזק עסקים.
- סמכות הדומיין המקשר
קישורים חיצוניים המתקבלים מאתרים עם סמכות גבוהה מעבירים כוח קידומי גדול יותר מאשר קישורים שאתם מקבלים מאתרים עם סמכות אתר נמוכה. סמכות אתר (DA) ניתנת לבדיקה בכמה כלי SEO כשהבולט ביניהם הוא Ahrefs שמציג את הנתון DR (דירוג דומיין – Domain Rank).
- רמת הרלוונטיות של הלינק
גוגל יודע לזהות כאשר אתם מקבלים קישורים מאתרים שלא רלוונטיים אליכם. אם יש לכם אתר של חנות פרחים ואתם מקבלים קישור מאתר של ציוד אלקטרוני, הקישור לא רלוונטי במיוחד וסביר להניח שלא ישפיע על הקידום ביחס לקישור אחר שתקבלו מאתר בנישה שלכם.
- מיקום הלינק באתר
המיקום שממנו יוצא הלינק לאתר שלכם הוא רלוונטי ומשפיע בעיני גוגל. מיקום מתייחס גם להיררכיית הדף באתר שממנו יצא הלינק וגם באיזה חלק מתוך הדף יצא הלינק. קישור שיוצא מהחלק התחתון של האתר יהיה פחות חזק מקישור שיוצא מחלק עליון באתר או מדף סמכותי.
- כמות הקישורים בעמוד
מספר הקישורים שיוצאים מאותו הדף שבו יצא קישור לאתר שלכם הוא רלוונטי ומשפיע על חוזק הקישור. אם מאותו מאמר ייצאו קישורים לכמה אתרים שונים, חוזק הקישור שתקבלו יהיה חלש פי כמה, ולהפך – אם רק אתם תקבלו קישור מהדף הזה אז הקישור יהיה חזק פי כמה.
- קישור מטקסט עוגן (Anchor)
טקסט עוגן (נקרא גם אנקור) הוא מילים שמחובר בהם היפר קישור ומהם הלינק לאתר שלכם יוצא. אנקורים נחשבים מאוד ידידותיים לקידום אתרים ומעבירים כוח קידומי יותר חזק מסוגי קישורים אחרים. עדיף להשתמש בביטויים רלוונטיים לאנקורים ולא במילים גנריות כמו “לחץ כאן”, אבל חשוב לא להגזים עם מיקוד המילים ולגוון באנקורים.
לסיכום
קישורים חיצוניים הם חלק אינטגרלי ומשמעותי לקידום אתרים אורגני. על ידי קבלת קישורים מאתרים סמכותיים אחרים מנוע החיפוש של גוגל מבין שהאתר שלנו מייצר תוכן איכותי, מקרין סמכות ובעצם מקבל הפניות מאתרים אחרים שמצביעים על כך. לא כל הקישורים הם טובים וחשוב לקבל קישורים איכותיים ורלוונטיים. בניית קישורים נכונה תעזור לכם לדרג את האתר שלכם בביטויים הרלוונטים שלו.
על הכותב
אור פיאלקוב, בן 38, מייסד ומנכ”ל חברת פיאלקוב דיגיטל, חברה המתמחה בפרסום בגוגל ומגוון ערוצים נוספים. מומחה פרסום קידום אינסטגרם, מעביר סדנאות והרצאות בנושא שיווק בעזרת כלים מתקדמים לחברות וליחידים. הבעלים של EasyCloud, חברה שמנגישה שרת וירטואלי ואת עולם אחסון האתרים בענן בעזרת Cloudways לכל אחד. דרך חברות אחסון הענן הגדולות בעולם עם ממשק נוח, אבטחת אתרים מקסימלית ומחיר מעולה.