מחקר מילות מפתח הוא בעצם תהליך בירור ראשוני שאנחנו עושים עוד לפני שאנחנו מתחילים בכלל את תהליך הקידום האורגני, במטרה לזהות אילו ביטויים הלקוחות הפוטנציאלים שלנו מחפשים בגוגל בהתאם לנישה בה אנחנו מתחרים.
המטרה העיקרית של תהליך הקידום היא להבטיח שכל העבודה שנבצע לאורך תהליך הקידום האורגני, תיעשה על ביטויים רלוונטיים בלבד ושלא נשקיע אנרגיה מיותרת על ביטויים לא רלוונטיים (נפח חיפושים נמוך מידי, או תחרות בלתי אפשרית – שעל זה נדבר בהמשך).
איך מתחילים את מחקר מילות המפתח?
תשאול הלקוח אותו אתם מקדמים
הלקוח אותו אתם מקדמים מכיר את הנישה שלו יותר טוב ממכם ולכן מומלץ בשלב הראשוני להתייעץ איתו. נשאל את הלקוח “אילו ביטויים לדעתך אנשים מחפשים כדי למצוא את השירותים או המוצרים שאתה מציע?”
את כל הביטויים שהוא יגיד לכם יש לרשום על דף ולאחר מכן נוכל להשתמש בכלים שיעזרו לנו להבין מה נפח החיפושים ומהי רמת התחרות בהקשר לכל מילת מפתח שנאמרה.
במידה והלקוח מספק מגוון שירותים או מוצרים נרצה להבין אילו מהשירותים יותר רלוונטיים במטרה להבין באילו שירותים הוא ירצה שנתמקד (ייתכן וירצה בכולם אך חשוב להבין זאת).
לשאול חברים / חברים לעבודה או מכרים
בשלב השני, נתייעץ עם חברים או מכרים ונשאל “אם הייתם מחפשים את השירות/מוצר הזה (אותו שירות או מוצר אותו מספק הלקוח) , מה הביטויים שהייתם רושמים בגוגל בשביל להגיע לתוצאה.
גם את הביטויים הללו נרשום בצד ונרצה לנתח אותם בכלים שעליהם שנדבר בהמשך
מעבר על אתר הלקוח
אתר הלקוח יכול לתת לנו מושג באילו ביטויים נרצה להתמקד – כמובן שזה חשוב להיות תואם את תשאול הלקוח (שכן, לא כל השירותים או המוצרים באתר תמיד יהיו רלוונטיים)
לדוגמה, אם נסתכל באתר שלנו:
נוכל לראות בתפריט האתר את השירותים המוצעים ללקוחות. כל השירותים הללו צריכים להכנס גם כן לכלי המחקר שיעזרו לנו להבין את נפח החיפושים ורמת התחרות.
השלמה אוטומטית של גוגל
את כל הביטויים שאספנו עד כה נכניס לשורת החיפוש בגוגל. גוגל יתנו לנו רעיונות ע”י השלמה אוטומטית. הביטויים האלה יכולים לתת לנו מושג ורעיונות נוספים אילו ביטויים כן עלולים להיות רלוונטיים עבורנו.
זה נראה ככה:
כמו שאתם רוצים, ביצעתי את החיפוש: בניית אתרים.
גוגל סיפק לי רעיונות נוספים כמו:
- בניית אתרים בחינם
- בניית אתרים לעסקים
- בניית אתרים ב wix
- בניית אתרים בוורדפרס
- בניית אתרים מיוחדים
- וכן אלה…
הביטויים הללו עשויים להיות לא תמיד רלוונטיים כולם ולכן חשוב לסנן אך ורק את מה שרלוונטי, לדוגמה – העסק שלנו לא מציע בניית אתרים ב wix שכן, מי שמחפש ביטוי זה כנראה שוקל לבנות את האתר של העסק שלו באופן עצמאי (wix היא פלטפורמה חינמית לבניית אתרי אינטרנט)
גם הביטוי בניית אתרים בחינם הוא לא שירות שאנחנו מציעים אבל כן נוכל לכתוב מאמר שמדבר על למה כדאי לקחת שירות של חברה לבניית אתרים ולא לבנות את האתר בעצמנו – נציג את כל היתרונות והחסרונות וננסה דרך מאמר זה לשנות את החלטת הגולש (הלקוח הפוטנציאלי)
רעיונות נוספים למילות מפתח LSI
אחרי שהקלקנו בגוגל על הביטוי “בניית אתרים” נוכל לגלול למטה לתחתית העמוד ולקבל רעיונות נוספים מבית היוצר של גוגל.
גם כאן, נחשוב אילו מהביטויים האלה רלוונטי עבורנו ואילו לא.
כלי מחקר מילות מפתח
אחרי שקיבלנו רעיונות נוכל לעבור לשלב השני – בדיקת הביטויים הללו בכלי מחקר מקצועיים במטרה להבין את נפח החיפושים בהקשר לכל מילת מפתח.
אילו כלים עומדים לרשותינו?
אז ישנם כלים חינמיים וישנם כלים בתשלום. בואו נעשה רגע סדר ונציג את הכלים עיקריים שאיתם אפשר לעבור במטרה לנתח את נפח החיפושים ורמת התחרות.
כלי מחקר מילות המפתח של גוגל
לכלי מחקר מילות המפתח של גוגל, נוכל להגיע דרך כניסה לחשבון גוגל ads. למי שאין חשבון פעיל עם כרטיס אשראי לא תהיה אפשרות לראות את כל הנתונים בצורה מדוייקת ויינתן טווח חיפושים. לאלו שכן יש חשבון ממוצע החיפושים יהיה יותר מדוייק.
לכלי מחקר מילות המפתח נוכל להגיע דרך האתר ads.google.com
בתוך כלי זה נרשום את מילות המפתח שמצאנו ונלחץ על הצגת תוצאות
התוצאה שנקבל תראה ככה:
נוכל לראות את מילות המפתח שביקשנו, רעיונות נוספים שגוגל יצרנו עבורנו, נפח החיפושים ורמת התחרות שסימנתי עבורכם בריבוע אדום.
מצד שמאל אנחנו מקבלים את עלות מילת המפתח לקליק בממוצע בטווח הנמוך ובטווח הגבוה. מדד זה אינו רלוונטי לקידום האורגני, שכן קידום אורגני לא עולה לנו כסף עבור לחיצה, אך הוא יכול להעיד ולתת לנו מושג נוסף על רמת התחרות.
כלי חינמי נוסף (והמומלץ ביותר) – ubersuggest
הכלי ubersuggest של ניל פטל הוא כלי חינמי נוסף והוא למעשה הכלי המומלץ ביותר לניתוח הביטויים שמצאנו עד כה + קבלת רעיונות נוספים.
בכלי זה נרשום את הביטוי אותו אנחנו רוצים לחקור , נבחר בשפה הרלוונטית ונלחץ על חיפוש.
כאן נוכל לראות את נפח החיפושים, רמת התחרות האורגני (seo difficulty) , רמת התחרות הממומנת (paid( ואת המחיר הממוצע לקליק.
בגף למטה כפי שמוצג בתמונה נוכל לראות את הפער בין כמות המחפשים ביטויי זה במובייל וכמות החיפושים במחשב. הגרף הזה חשוב מאוד כדי לתת לנו תזכורת לשים דגש על נראות האתר במובייל.
שנגלול למטה בכלי הזה נוכל לראות רעיונות נוספים בהקשר למילת המפתח שכתבנו
וגם כאן נקבל נתונים נוספים כמו נפח חיפושים, רמת התחרות והקושי ברמת הקידו םהאורגני, הממומן והמחיר הממוצע לקליק.
עוד פיצ’ר שהכלי הזה נותן לנו (בלחיצה על מילת מפתח מסויימת) היא תוצאות החיפוש האורגני בגוגל – ככה נוכל להבין מי המתחרים שלנו ולנתח אותם
בצד ימין תוכלו לראות את המתחרים, עם כמות הכניסות הממוצעות בחודש באמצעות מילת מפתח זו, כמות הקישורים המפנים לעמוד, ציון הדומיין וכמות הקישורים מהרשתות החברתיות.
כלי מחקר מילות מפתח בתשלום
לא ניתן סקירה על הכלים שתשלום כי בשלב הראשוני של מחקר מילות המפתח שלכם אנחנו לא חושבים שיש צורך בכך, אבל כן נמנה אותם עבורכם:
- AHREFS – כלי SEO מעולה בכללי שאחת התכונות בו היא מחקר מילות מפתח
- SEMRUSH – מתחרה ישיר לכלי הקודם AHREFS
- SERANKING – כלי ניתוח ביצועים בקידום האורגני – זול ביחס למתחרים ומספק בתוכו כלי למחקר מילות מפתח מעולה.
אחרי שתחקרו את מילות המפתח, רשמו אותם בדוח מסודר של google sheets ותשפו את הלקוח להסתכלות כדי להבין האם הביטויים שמצאתם רלוונטיים ועל אילו ביטויים כדאי לתת דגש.
מחקר מתחרים
אחרי שחקרנו את מילות המפתח נרצה להבין מול מי אנחנו מתחרים – וזה שלב קריטי.
ניקח לצורך העניין מקרה קיצוני בכוונה – סוכנות ביטוי תרצה שתעשו לה קידום אורגני. לצערנו יהיה לכם קשה מאוד להתחרות מולם בתחרות על ביטויים כמו “ביטוח רכב” “ביטוי חיים” וכן האלה, מכיוון שרמת התחרות מול המותגים האלה עלולה להיות קשה מאוד על בלתי אפשרית.
נחזור למקרים פחות מסובכים 🙂
בביטויים שרמת התחרות היא לא מול מותגים גדולים ומפחידים (מה שיקרה ברוב המקרים) ננסה להבין מספר דברים מרכזיים:
- מה המיקום של אותו מתחרה בגוגל – ככה נוכל להבין מי מהמתחרים מקודם יותר ומי לא.
- האם המתחרה מפנה את מילת המפתח (וכן, נצטרך לחקור את זה על כל קבוצת מילות מפתח רלוונטיות) לעמוד הבית או לעמוד פנימי. במידה וההפניה היא לעמוד הבית – הלקוח ממוקד יותר בתחום במילת המפתח הספציפית שחקרנו.
- מה הוותק של האתר – נוכל לזהות את וותק האתר לפי האתר wayback machine – פשוט כתבו את כתובת האתר ותראו מתי האתר נסרק בפעם הראשונה. דומיין ותיק יותר עלול לקבל יותר עדיפות (לא תמיד זה תלוי בעוד גורמים נוספים)
- פלטפורמת האתר – האם האתר נבנה בוורדפרס, וויקס, קוד – גם אלו עלולים להעיד על התעדוף בעיני גוגל, שכן – גוגל מאוד אוהב אתרי וורדפרס.
- האם האתר מאובטח? גוגל נותנים תיעדוף לאתרים מאובטחים
- האם האתר מותאם למובייל? התאמה למובייל היא סופר חשובה!
- כמה עמודים יש באתר? נוכל לבדוק זאת ע”י site: ולאחר מכן כתובת האתר. הגודל במקרה הזה כן קובע וככל שיש יותר עמודים זה עלול להעיד על כמה עמודים אנחנו נצטרך באתר שלנו. שוב, תלוי מקרה.
- מיקום העמוד בהיררכיה של האתר – נדבר על זה יותר בהרחבה בפרקים של אופטימיזציה בתוך העמוד.
- האם האתר עבר אופטימיזציה בסיסית? גם על נדבר בהמשך.
לסיכום
יש לכם כאן את כל הידע להתחיל ולחקור מילות מפתח באמצעות כלים חינמיים וזה השלב הראשוני שאתם צריכים להקצות לו מספיק זמן וסבלנות כדי לעשות אותו בצורה הטובה ביותר. ככל שתשקיעו יותר זמן כך איכות המחקר תהיה גדולה יותר ותסייע לכם לאחר מכן בתהליך הקידום האורגני.
בהצלחה 🙂